maandag 8 september 2014

Intro

Er zijn heel wat boeken geschreven over gebed. Toch voeg ik mijn blog toe. Persoonlijke ervaring en voorbeelden maken het hopelijk navolgbaar. Dat vind ik namelijk belangrijk. Dat de noodzaak en het belang van gebed wordt gezien en onderkend.

Bidden doe je toch even? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan terwijl het inderdaad heel simpel kan zijn. Als je zelf geen woorden kan vinden, koop je een gebedenboekje. Of je gaat samen bidden. Met partner of vrienden en vriendinnen. Een gebedsgroep kan heel fijn zijn en functioneel. Voor de kerken in samenwerking of voor de gemeente waar je regelmatig komt. In sommige gemeenten is er een aparte tijd tijdens de dienst om samen te bidden.

Waarvoor je moet bidden is soms ook moeilijk. Voorbede voor je zuster of broeder in de kerk of kring. Voor je gezin. Je werk. De gemeente, de stad waar je woont, het land waar je verblijft en steeds verder gaat het. Misschien wel voor de armoede of een ernstige ziekten. Misschien voor oorlogen elders in de wereld.
De Bijbel geeft wel richting aan, maar die moet je dan even opzoeken. Want ook heel vaak is persoonlijk gebed voor jezelf een must, een do-it!
En soms krijg je het spontaan op je hart om in gebed te gaan, soms samengaand met vasten.

Bidden lijkt zo simpel maar het blijkt in de praktijk zo moeilijk te zijn daarmee een structuur te vinden, een regelmaat, een vorm, een plaats, de gezamenlijkheid, een noodzaak, de woorden. Toch biedt de Bijbel heel veel handreikingen aan.

Ik hoop je te kunnen motiveren om een gebedsstrijder te worden, of een simpele bidder, of een Wachter (op de muren van Jeruzalem).

Zegen!



Vader in de hemel, Ik bid tot U als Koning van de wereld. U bewaart al onze gebeden o een grote schaal in de hemel. Mijn bede is dat ik kan bijdragen dat er velen meer zullen komen in gebed tot u. Om te bidden voor de mensen die Uw zorg nodig hebben, zoals het gezin, vrouw en kinderen, de zieken, de werkzoekenden, de stervenden, de studerenden, de werkers, de mensen in oorlogsgevaar, de armen, de vervolgden om Uw Naam (Joden en Christenen). Ook voor de gemmenten, de steden, het land waarin we wonen. Wilt U mij, wilt U ons hier helpen om het gebed iets te maken dat het fijn wordt met U te praten?
Ik bid het in Uw heilige Naam. Amen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten