maandag 15 september 2014

bidden, een intieme omgang met God


Bidden is spreken met God. In het Hebreeuws betekent gebed ‘met elkaar gemeenschap hebben’. Een gesprek van twee personen die elkaar lief hebben: God die in de mens (in jou) gelooft en de mens (jij) die (in) God gelooft. Het is een persoonlijk contact hebben met God, een intieme omgang.
Iedere christen wil streven naar een persoonlijke heiliging, reiniging en kracht. De Bijbel geeft de gelovige voorbeelden te over. Zonder gebed zal je christelijk geloof krachteloos en doelloos zijn. De Bijbel geeft instructies hoe te bidden, de Heer Jezus leerde het zijn leerlingen. Door te bidden zal je (in) geloof en vertrouwen in Gods beloften groeien en kan je getuigen van verhoorde gebeden.

Bidden is eveneens een naderen tot God. Dichtbij God zijn. Dat beeld wordt onder andere gebruikt bij de instelling van de priestertaken voor de tabernakel. Exodus 19:22 zegt het zo: Ook de priesters, die tot de HEERE naderen, moeten zich heiligen; anders zal de toorn van de HEERE over hen losbarsten.

Of Psalm 119: 169 waarin dit staat: Laat mijn roepen naderen voor Uw aangezicht, HEERE; geef mij inzicht overeenkomstig Uw woord.

En dit zegt God over jou die in jou gelooft en jou liefheeft:

Omdat hij liefde voor Mij opgevat heeft, zegt God, zal Ik hem bevrijden;
Ik zal hem in een veilige vesting zetten, want hij kent Mijn Naam.
Hij zal Mij aanroepen en Ik zal hem verhoren,
in de benauwdheid zal Ik bij hem zijn,
Ik zal hem eruit helpen en hem verheerlijken.
Ik zal hem met lengte van dagen verzadigen,
Ik zal hem Mijn heil doen zien.

 Lees maar na in Psalm 91: 14 -16!

Rabbi Jezus leert zijn leerlingen te bidden op hun verzoek:
En het gebeurde, toen Hij ergens aan het bidden was, dat een van Zijn discipelen tegen Hem zei, toen Hij ophield: Heere, leer ons bidden, zoals ook Johannes zijn discipelen geleerd heeft (Lucas 11:1).
Let op vers 5, waar de rabbi in een gelijkenis over het gebed, het heeft over een vriendschap! Zo intiem mag ons gebedsleven dus zijn!

Bidt u dan zo, en rabbi Jezus geeft zijn voorbeeld van een gebed (Matt.6:9-13).
Let op de verzen voorafgaande dit gedeelte over het gebed. Daar wordt gesproken over liefhebben en het geven van liefdesgaven! Kijk bij voorbeeld eerst naar Matt. 5:20, waar rabbi Jezus het volgende zegt: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan. Dan in vers 24 over verzoenen met een broeder, in 5:44 over je vijand liefhebben, bidden en zegenen; het is zijn ‘maar ik zeg u!’ Hij wil dat we anders reageren in ons gebed dan de heidenen, zondaren en ongelovigen doen!
Zodat je een kind bent van de Vader in de hemel!
Je hoeft je niet te laten zien als je bid zodat anderen je kunnen zien en prijzen, of wellicht juist afwijzen! Maar zegt rabbi Jezus: ga in je kamer bidden, in het verborgene voor de mensen maar alleen bestemd voor God, onze Vader!
Geef geen extra riedels en maak het gebed niet mooier en interessanter dan het is in zuivere vorm: een intiem gesprek tussen Vader en kind. En Vader weet allang wat het kind nodig heeft maar Vader vind het fijn als zijn kind bij hem komt, en wanneer het zijn verhaal doet of zijn vragen stelt. En dat laatste is een kunst, een goede of juiste vraag weten te stellen! Dat is wel wat anders dan om een snoepje vragen.

Maar de tijd komt en is nu, dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid, want de Vader zoekt wie Hem zo aanbidden. God is Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid. De vrouw zei tegen Hem: Ik weet dat de Messias komt (Die Christus genoemd wordt); wanneer Die gekomen zal zijn, zal Hij ons alles verkondigen (Joh. 4:23 en 24).

Rabbi Jezus zegt ons altijd te bidden in Lucas 18. En Hij sprak ook een gelijkenis tot hen met het oog daarop dat men altijd moet bidden en niet de moed verliezen (18:1).

Rabbi Jezus leert ons dat we bidden om God te eren (Johannes 14:12 en 13 met een link naar Psalm 50:14 en 15).
En wat u ook zult vragen in Mijn Naam, dat zal Ik doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt zal worden. Als u iets vragen zult in Mijn Naam, Ik zal het doen. Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht. En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid, namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.

Let op, ook in dit gedeelte gaat het over de intieme relatie tussen de Vader en zijn kind. Die liefde is hier duidelijk gekoppeld aan de geboden, de Thora, waarvan de kerk met name de 10 geboden heeft geselecteerd. Bij Jezus gaat het om het belangrijkste gebod: Het eerste van alle geboden is: Hoor, Israël! De Heere, onze God, de Heere is één. En u zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. Dit is het eerste gebod. En het tweede, hieraan gelijk, is dit: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod groter dan deze (Marcus 12:29, 30). En God eren en Hem liefhebben is het belangrijkste. Alle rituelen ten spijt (Marcus 12: 32-34).


Vader in de hemel. Dank U voor Uw liefde. Dat U van mij houdt! Dat U me liefheeft. Dat U gelooft in mij! Dank U dat ik vertrouwelijk met U kan omgaan, met U vertrouwelijk kan praten. Dat is zo waardevol voor me! U weet. ja U alleen weet, wat er in mij omgaat. Dit is een dag zoals Psalm 50 beschrijft, een dag van nood waarbij ik me benauwd voel. Ik wacht er maar niet mee tot morgen, ik leg het nu hier voor U neer. Niet in een kerkzaal, niet bij vrienden, maar hier, thuis, alleen met U. Uw Naam wil ik prijzen, U wil ik eren.
Ik heb zoveel vragen Heer. Wilt U naar me luisteren? (......) 
Ik dank U Vader, voor Uw luisterend oor, voor Uw begrip, voor Uw nabijheid. Amen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten