zaterdag 11 oktober 2014

Dagelijks bidden

Bidden is voor mij een dagelijks terugkerende activiteit. Ik richt me dan tot Degene die onderwerp is en schrijver is van de christelijke Bijbel. In deze Bijbel staat ook de Thora, de Tanach geschreven, die de Joodse en Messiaanse gelovigen voor hun geloof gebruiken en daar uit leren. Ik richt me dus tot de God van Israël, dat is de God van Abraham, Isaac en Jakob. En tot Gods zoon, Jesjoea die ons het gebed leerde, het zogeheten Onze Vader. God is dan plots niet zo ver en niet zo verheven (hoog) meer maar zo dichtbij als een vader maar kan zijn. Ik heb wel eens een gebedskleed gehad met de Tsitsiet eraan, de snoertjes of kwastjes zoals dat in de Bijbel wordt opgedragen aan de gelovigen (Deut. 22:12). Jezus gebruikte dat ook en ik denk de meeste discipelen en apostelen omdat zij van Joodse afkomst waren. Helaas heeft de kerk dat afgeschaft. Mijn moeder gaf haar mening eens over de naam God. Ze zei dat het toch niets uitmaakte of je nu tot Allah bad, of HaSjem of Christus, immers het is dezelfde God! Niet dus. Want de Joden en Moslims geloven niet dat Jesjoea de zoon van God is, onze Verlosser. Wel dat hij een leraar, rabbijn, of zelfs profeet was. Als men wel haar mening zou aanhangen, dan mag je dus een gebedskleedje meenemen en op vastgezette tijden bidden tot Mekka of in een gebedskleed staande richting Jeruzalem. Ik bid dus tot God die boven allen en alles staat, die hemel en aarde maakte en na de verschrikkingen van deze tijden waarin we nu leven weer alles nieuw zal maken (Openbaring). Ik bid tot God Die ons liefheeft en Die ons dagelijks zegent met tal van zegeningen. Ik bid tot God die door andere gelovigen een Naam werd gegeven omdat zij God zo dichtbij hadden ervaren. Zoals Elohim (Gen.1)of Lachai-Roï (Gen. 16: 13 en 14). Bidden is mijn uiting naar God dat ik van Hem houd, Hem liefheb en dat ik luister naar zijn raadgevingen om een goed leven goed te leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten